Co nowego w Kochanowskim?
Sezon 2023/2024 w Teatrze im. Jana Kochanowskiego otworzą międzynarodowe koprodukcje, których polskie premiery zaplanowane są na wrzesień i październik.
We wrześniu spektakl „I’m Nowhere / Znikanie” wg konceptu i w reżyserii Norberta Rakowskiego. To polsko-hiszpańska produkcja powstająca we współpracy z Teatros del Canal w Madrycie oraz Międzynarodowym Festiwalem Boska Komedia w Krakowie. Fragmenty spektaklu oparte są na nowym tekście Iwana Wyrypajewa pt. „Znikanie”.
Tematem sztuki jest eutanazja, zalegalizowana w kilku krajach Europy, w tym w Hiszpanii. Polska premiera odbędzie się 22 września w Opolu. Premiera hiszpańska zaplanowana jest na początku października. Spektakl pokazany zostanie także w ramach najbliższego Festiwalu Boska Komedia w Krakowie.
W październiku w Opolu kolejna międzynarodowa produkcja, czyli „The Best European Show” w reż. Harisa Pašovića. Po wielu latach przygotowań Teatr Kochanowskiego połączył siły z Teatru Malta, Słoweńskim Teatr Narodowym Nova Gorica, Fundacją Teatro Due Parma oraz Narodowym Teatrem Kosowa.
Haris Pašović diagnozuje kondycję europejskiego teatru i przygląda się jego związkom z demokracją. Jako portret zamkniętego środowiska „The Best European Show” pokazuje systemowe patologie oraz proponuje dialog o współczesnej Europie i relacjach sztuki z władzą.
W obsadzie spektaklu znaleźli się aktorzy i aktorki z Włoch, Kosowa, Malty, Słowenii, Niemiec, Francji i Polski. Opolska premiera „The Best European Show”, która odbędzie się 13 października, rozpocznie europejski tour spektaklu. Kolejne prezentacje zaplanowane są we Włoszech, na Malcie, w Słowenii oraz w Kosowie.
Oprócz międzynarodowych produkcji w nowym sezonie w opolskim teatrze dwa premierowe spektakle zrealizują utalentowane reżyserki młodego pokolenia.
Pierwszy z nich, „INSTRUKCJA DLA PAŃ SPRZĄTAJĄCYCH”, zostanie wyreżyserowany przez Olgę Ciężkowską, zdobywczynię nagrody głównej festiwalu Koszalińskie Konfrontacje Młodych za „wykreowanie wieloznacznej scenicznej metafory współczesnego świata oraz oddanie głosu wykluczonym”.
Z kolei Katarzyna Minkowska, twórczyni m.in. spektakli „Syrenarium” (za który otrzymała nagrodę Debiut TR 2018), „Judasz. Laboratorium epifanii”, „Maria Magdalena. Wykład o grzechu”, w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu wyreżyseruje spektakl „BURZA”, na podstawie dramatu William’a Shakespeare’a.
Swoje działania prowadzić będzie Centrum Edukacji Kulturalnej, proponując merytoryczne wstępy do przedstawień oraz warsztaty i wykłady i cykl „Gdy rodzice są w teatrze…”.
Działania edukacyjne będą odbywać się także w ramach dwóch dużych projektów – „Pryzmaty Teatralne 2023” oraz „Fejk&Hejt”. To rozbudowane i kompleksowe działania skupione na problemie przemocy rówieśniczej, będzie realizowany także w szkołach województwa opolskiego. Edukatorzy i edukatorki, na bazie materiałów audiowizualny przygotowanych przez Teatr Kochanowskiego, będą rozmawiać z młodzieżą o problemie bullyingu, jak się przed nim bronić i jak mu zapobiegać.
Nowy sezon to także kolejna edycja programu MODELATORNIA, tym razem skupionego na działaniach rezydencyjnych.
W grudniu odbędzie się trzecia odsłona ciepło przyjętego w Opolu projektu Opolska Scena Tańca. Przez tydzień Teatr Kochanowskiego stanie się miejscem prezentacji współczesnych prac choreograficznych, wykładów, a także warsztatów, na których będzie można potańczyć razem z zaproszonymi artystami i artystkami.
Komisja Konkursowa organizowanego przez Instytut Teatralny Konkursu „Klasyka Żywa” rozpoczęła już prace, mające na celu wyłonienie spektakli konkursowych 48. Opolskich Konfrontacji Teatralnych.