“Elektryk” bez tajemnic. Kierowcy MZK przeszkoleni

Jak ładować autobus, jak działa pantograf, a także jak reagować w sytuacjach awaryjnych – kierowcy i mechanicy Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego szkolili się z obsługi nowych autobusów elektrycznych.

W szkoleniu teoretycznym i praktycznym wzięło udział kilkanaście osób. Nauczyły się one zasad prowadzenia i obsługi “elektryków”. Dowiedzieli się także jak reagować w sytuacjach zagrożenia i awarii. Kierowcy nauczyli się obsługi systemów zamontowanych na pokładach autobusów, w tym asystent aktywnego hamowania, czy też kontroli prawej strony. Ważną umiejętnością jest także bezpiecznie przeprowadzenie ewakuacji pasażerów w przypadku wystąpienia awarii.

Dowiedzieliśmy się jak podjechać pod pantograf, jak podłączyć ładowanie z kabla. Poznaliśmy też obsługę systemów pasażerskich z kabiny – mówią kierowcy, którzy wzięli udział w szkoleniu. – Widzimy, że są inaczej prowadzi się “elektryka” od autobusu spalinowego. Przede wszystkim ten jest cichy. Technicznie inaczej się hamuje. Wygodniej niż w dieslowym MAN-ie. Tak naprawdę, dopiero jak wyjedziemy na miasto, będziemy mogli zobaczyć plusy tego sprzętu i jak się będzie go obsługiwało. Im więcej szkoleń tym lepiej dla nas i pasażerów. Żeby przede wszystkim bezpiecznie wozili pasażerów i bezpiecznie wykonywali nasz zawód.

Jeden z kierowców dodaje, że czeka na moment, kiedy będzie mógł wyjechać zeroemisyjnym autobusem na trasę.

Już czekam, odliczam dni, żeby “sprawdzić go w boju”, jak się będzie nim jeździć, jakie będą różnice. Do tej pory obsługiwałem spalinowego MANa, teraz czas na elektrycznego Solarisa. To dwie różne firmy i dwa różne sposoby napędu. Chcę zobaczyć jakie będą różnice – zaznacza pracownik MZK.

Przypomnijmy, że w najbliższym czasie na ulice Opola wyjedzie kolejnych 8 autobusów elektrycznych. Będą to dwa przegubowce oraz sześć autobusów 12-metrowych. Będą one obsługiwały trasy linii: 5, 9 i 13, a w weekendy linii 3.

Najnowsze artykuły